Monday, July 7, 2008

Berkelah Di Tengahari

Memandangkan kuliah terpaksa ditangguhkan, saya bercadang nak buat beberapa urusan lain di UiTM. Mulanya nak buat sticker kereta untuk parking di kampus tapi kena bayar dulu di Pejabat Bendahari. Pergi sana, pun ramai pelajar yang beratur nak bayar yuran. Nasib baik juga tak beratur sama sebab bila jumpa Pegawai Keselamatan dimaklumkan bulan Ogos nanti baru boleh buat. Kemudian cadang nak pergi ambik Kad Pelajar di IPSis tapi puas pusing-pusing tak jumpa jugak bangunan tu. Jadi... balik rumah la.

Sampai di Putrajaya hampir 12 tengahari, baru ingat pagi tadi cuma sempat ambik sekeping roti sahaja. Jemput cik abang lunch bersama sebab perut dah berkeroncong lapar. Lepas makan dan hantar dia semula ke Alamanda, terus saya ke sekolah untuk menunggu kakak dan adik balik. Mesti diaorang terkejut sebab pagi-pagi tadi, ibu dah pesan ayah yang akan jemput sebab ibu ada kelas. Tup-tup... ibu jugak yang datang. Adik keluar dulu dan nampak mencari-cari motor ayah tapi terus tersenyum lebar bila ternampak ibu. Hampir 130 pm baru kakak keluar dan dengan muka kesian berkata "Kakak siapkan kerja kumpulan dulu. Kakak pergi soal cikgu dulu apa yang cikgu suka dan tak suka".
Bila dah tiba di rumah, ibu bertanyakan kakak mana kunci rumah sebab pagi tadi ibu lupa bawa. Jawab kakak... "Kakak tak bawak...". Laa... macamana ni? Telefon ayah di pejabat tapi diangkat oleh staff. Rupa-rupanya ayah tertinggal dua-dua telefonnya dan ayah entah keluar ke mana. Nanti mereka nak ke kelas KAFA pulak jam 230 pm.
Hemm... terpaksalah kakak dan adik berkelah di luar rumah di tengah-tengah hari. Nasib baik makanan dah ada, cuaca tak berapa panas dan angin begitu sepoi-sepoi bertiup. Kakak dan adik makan dengan penuh berselera dengan ditemani lagu Acha dan Irwanshah. Habis je makan, ayah tiba hampir 2 pm. Adik dengan gembira memberitahu ayah, "Ayah, best! kami picnic..." Hemmm... itulah budak-budak...



No comments: